Meest gestelde vragen over het

Corona virus

Het Coronavirus: Wat betekent dit voor jou?
Lees hieronder de meest gestelde vragen.

Informatie voor cliënten en leerlingen

Wat is het coronavirus?

De informatie die wij van de overheid over corona krijgen, is niet altijd even gemakkelijk te begrijpen. Daarom hebben wij informatie gemaakt in begrijpelijke taal. Oftewel in Taal voor allemaal. (bekijk de brochure)

Of kijk eens op Steffie legt uit. 

Of kijk je liever naar dit filmpje?
Je begeleider draagt beschermende middelen

We gaan ervan uit dat iedereen gezond blijft, maar stel dat je toch ziek wordt dan gaat jouw begeleider heel goed voor jou zorgen. Dat kan hij of zij niet in gewone kleren doen, maar in kleren die ervoor zorgen dat hij of zij niet zelf ziek wordt. We noemen dat beschermende middelen. In dit filmpje kun je zien hoe dat er dan uitziet. 
 

Nieuwe afspraken over Corona locatie Maasveld

Je kunt het bestand ook downloaden: 
 Nieuwe afspraken over Corona locatie Maasveld 

Denk je veel na over corona?

Denk je veel na over corona? Kun je niet stoppen met nadenken? Deze piekerkaart kan jou helpen.

Je kunt het Werkblad minder piekeren hier downloaden.

Nieuwe afspraken over Corona - regio Koraal Maastricht Heuvelland Westelijke Mijnstreek
Thuis blijven als je ziek bent. Je hebt misschien Corona​

Je bent ziek en je moet thuisblijven. Je hebt misschien Corona. In deze brochure leggen we je uit wat we dan doen. 

Je kunt het de brochure Thuis blijven als je ziek bent. Je hebt misschien Corona​ hier downloaden.

Wonen met een zieke bewoner. De zieke bewoner heeft misschien Corona

Wonen met een zieke bewoner. De zieke bewoner heeft misschien Corona. In deze brochure leggen we je uit wat je dan moet doen. 

Klik hier en download de brochure.

Informatie voor ouders, verwanten en wettelijk vertegenwoordigers

Mogen we op bezoek komen?

De regels voor bezoek zijn aangescherpt. Om besmetting én de verspreiding van het coronavirus te voorkomen, kunt u geen bezoek meer brengen aan een van de locaties van Koraal. Dat geldt zowel voor onze locaties voor gehandicaptenzorg als voor onze jeugdhulplocaties.

Vooralsnog geldt deze maatregel tot 6 april 2020.

We willen graag dat u zoveel als mogelijk betrokken blijft bij uw kind of verwant. U kunt uiteraard nog steeds bellen of gebruik maken van Skype of Facetime. 

We begrijpen dat dit erg vervelend is. Maar in het belang van uw kind of verwant, van de andere bewoners/cliënten van de groep en van de medewerkers, zijn we genoodzaakt deze maatregel te treffen. Onze locaties zijn plekken waar veel mensen met een kwetsbare gezondheid bij elkaar zijn. We willen graag vermijden dat het besmettelijke coronavirus binnen onze organisatie wordt gebracht en zich verspreidt.

Kan ik lunchen in het restaurant?

Om het risico op verspreiding zo klein mogelijk te houden, zijn de restaurants op onze locaties vanaf maandag 16 maart tijdelijk dicht. Deze maatregel geldt zowel voor medewerkers als voor gasten van buiten. Sommige restaurants zijn alleen open voor een kleine groep cliënten en hun eventuele begeleiders. Bezoekt u regelmatig een restaurant op een van onze locaties? Houd de berichtgeving op die locatie dan goed in de gaten! 

Mag ik mijn kind/verwant mee naar huis nemen?

Een bezoek aan de thuissituatie wordt met ingang van vrijdag 20 maart 2020 stop gezet. Als u uw kind/verwant mee naar huis neemt, dan is dat voor een periode tot nadere berichtgeving. In ieder geval tot na 6 april 2020.  

Informatie voor medewerkers en stagiaires

Moet ik thuis werken?

Ja als dat kan, werk dan thuis. Denk dan ook nog eens aan de persconferentie van Mark Rutte waarin hij alle Nederlanders die dat kunnen, oproept thuis te werken. Bij Koraal geldt dat vooral voor medewerkers in de ondersteunende functies. Heb je een thuiswerkplek, werk dan thuis. Kan dat niet. Dan zorgen wij voor zoveel mogelijk spreiding in onze gebouwen.  

Kan ik lunchen in het restaurant?

Om het risico op verspreiding zo klein mogelijk te houden, zijn de restaurants op onze locaties vanaf maandag 16 maart tijdelijk dicht. Deze maatregel geldt zowel voor medewerkers als voor gasten van buiten. Sommige restaurants zijn alleen open voor een kleine groep cliënten en hun eventuele begeleiders. Let op de berichtgeving van je eigen locatie!  

Werk je ambulant?

Voor ambulante medewerkers, gelden de volgende richtlijnen: 

  • Kom je bij cliënten/gezinnen thuis, wees dan alert op mogelijke klachten (koorts, hoesten en kortademigheid).  
  • Vraag in dat geval na of er contacten zijn geweest met de bekende risicogebieden. Is dat het geval, vraag dan aan de cliënt of deze al contact heeft gehad met zijn huisarts.  
  • Is dat niet zo, adviseer de cliënt dan dringend dat meteen te doen en wel telefonisch.  
  • Bespreek met je cliënt dat je de begeleiding tijdelijk stop zet, totdat er meer duidelijk is over een mogelijke besmetting. Dat in het belang van de wederzijdse veiligheid.  
  • Vraag de cliënt ook jou telefonisch op de hoogte te houden van de ontwikkelingen. Bespreek de situatie ook altijd met je leidinggevende.  
  • Indien er inderdaad sprake is van een besmetting dan nemen huisarts en GGD het over. 
Ik werk bij Koraal, maar ik woon in het buitenland. Welke richtlijnen gelden er dan?

In ieder geval gelden de richtlijnen die in Nederland gehanteerd worden en die wij vanuit Koraal gecommuniceerd hebben. Mochten de regels in het land waar je woonachtig bent strenger zijn, neem dan telefonisch contact op met je leidinggevende. 

Kan ik op reis gaan?

Het Kabinet en het RIVM hebben op 12 maart 2020 hun richtlijnen aangescherpt en nadrukkelijk zorgmedewerkers verzocht NIET meer op reis te gaan. Voor alle overige inwoners van Nederland gelden de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Die gelden voor zakelijke én vakantiereizen. Daar komt bij dat veel landen hun grenzen sluiten of al hebben gesloten voor reizigers en vakantiegangers.  

Het CBT van Koraal doet hierbij een dringend appèl op medewerkers de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken op te volgen. Op de website van het Ministerie kun je per land zien wat het reisadvies is. 

Klik hier

Ik heb mij aangemeld voor een training. Gaat die door?

We hebben besloten dat alle trainingen, cursussen en overleggen worden opgeschort. Die gaan dus niet meer door. In ieder geval niet tot en met 6 april  2020. Dat geldt ook voor bijeenkomsten die door externen worden georganiseerd.  

Voor bezoekers & leveranciers

Leverancier van Koraal of Koraal bezoeken? Wat is het beleid ten aanzien het leveren van diensten?

Op 20 maart 2020 hebben wij onze maatregelen voor bezoekers aanzienlijk verscherpt. Dat houdt in dat er vanaf die datum geen bezoek van en naar Koraal mogelijk is.

Kan het niet anders, bijvoorbeeld omdat u voeding moet leveren voor onze cliënten, dan graag uw aandacht voor het volgende: 

  • Wij geven u nu even geen hand. 
  • Heeft u klachten als hoesten, verkoudheid en/of koorts, stel dan uw bezoek aan onze locatie uit totdat u klachtenvrij bent. 
  • Heeft u contact (gehad) met een besmette persoon, stel dan uw bezoek aan onze locatie uit. 
  • Bent u in een van de corona risicogebieden geweest, wacht dan 14 dagen voordat u onze locatie bezoekt.  
  • Het verrichten van buitenwerkzaamheden op de locaties van Koraal is toegestaan, mits daarbij voldoende afstand wordt gehouden tot cliënten en medewerkers. En ook weer met inachtneming van de genoemde maatregelen. 
  • Werkzaamheden binnen (op de groepen en/of in ruimten waar cliënten en medewerkers wonen en werken) zijn in ieder geval tot 6 april 2020 niet meer toegestaan. 

Lees hier meer over onze maatregelen.