Weer naar school! Hoe gaat dat?

26 mei 2020

“Cool! Dan kunnen we iets anders gaan bedenken.” Met die uitzonderlijke respons reageerde docent Ingrid Oord zondag 15 maart op het nieuws dat de scholen in Nederland vanwege het coronavirus per direct dicht moesten. En dus ook haar cluster 4-school voor speciaal onderwijs De Koperakker in Rijsbergen. “Maar ik was daarmee wel een van de weinigen. Veel collega’s waren in shock.”

Toch ging het team de dag erna in een gesloten school direct aan de slag. “We zochten uit hoe we instructiefilmpjes voor de kinderen op konden nemen. Dat was best veel werk, want het gaat de eerste ‘dertig keer’ natuurlijk fout. Iedereen werd erbij betrokken, zodat we dit binnen een week onder de knie hadden”, aldus Ingrid (56). Zij geeft les in groep 6, de Populier, met elf leerlingen van 9 en 10 jaar.

Al snel viel het besluit dat zij en haar collega’s niet langer met veel mensen tegelijk in het gebouw mochten komen én dat ze voor opvang moesten zorgen. Die was bedoeld voor kinderen van ouders met vitale beroepen, maar bij De Koperakker ook voor leerlingen die het thuis niet gemakkelijk hebben. Het rooster voor deze opvang werd door het team supersnel geregeld.

Na een week zag Ingrid al haar leerlingen iedere schooldag om 10.00 en 13.00 uur online. Ze kregen langs die weg hun huiswerk en een programma met hun eigen lesmethodes. “Geweldig om te zien hoe handig leerlingen van groep 6 al met een computer omgaan. Dat ging zo goed, dat we na drie weken hebben besloten om ook de lessen online te geven.”

Toen premier Rutte bekendmaakte dat de scholen op 11 mei weer open mochten, gingen collega’s op de schoolapp helemaal los. Zelf was Ingrid ook superblij: “Ik heb de kinderen ontzettend gemist. Want contact via een beeld is heel anders dan fysiek.” Op die eerste maandag liet ze de leerlingen eerst over hun ervaringen vertellen. “Ongeveer de helft was heel blij terug te zijn op school. Maar er was er ook een die het ‘verschrikkelijk’ vond. Die had het idee dat-ie thuis veel meer leerde.”

Ingrid is nu dan ook aan het ‘pionieren’ of de gedwongen andere aanpak voor de kinderen werkt en of die terug is te zien in goede resultaten. “Zo ja, dan moeten we onszelf achter de oren krabben of we niet een mazzeltje hebben gehad met deze verplichte vernieuwing van ons onderwijs.”

Terug naar het overzicht