Al bijna 100 cliënten van Koraal regio Parkstad bezochten Disneyland

01 december 2021

Mickey Mouse en Winnie the Pooh in levende lijve ontmoeten, op ruimtereis gaan in Star Wars Hyperspace Mountain of meevliegen met Dumbo… wie wil dat nou niet? Eind september bracht een enthousiast reisgezelschap - bestaande uit ongeveer 30 cliënten en begeleiders - een bezoek aan Disneyland Parijs. Het was alweer het derde bezoek aan het attractiepark vanuit Koraal regio Parkstad. En opnieuw bleek het een verpletterende ervaring die een onuitwisbare indruk achterlaat. Pure magie. De magie van Disney…

We spoelen even terug naar 2018. Toen het nog een lang gekoesterde wens was om samen met cliënten naar Disneyland Parijs te gaan. Maar zo’n trip is prijzig en kost heel wat voorbereiding. Dus bleef het aanvankelijk bij dromen. Totdat Dave Otten van team Recreatie & Vorming de stoute schoenen aantrok en een brief met videoboodschap stuurde naar SWGN, de stichting die dromen voor mensen met een beperking realiseert. Het bleek een schot in de roos. Koraal regio Parkstad werd uitverkoren om mee te gaan naar Parijs. We spoelen weer door naar 2021. Inmiddels hebben bijna alle 100 cliënten die oorspronkelijk werden ingeschreven daadwerkelijk deze reis kunnen maken.

Al bijna 100 cliënten van Koraal regio Parkstad bezochten Disneyland

Zevende hemel
Initiatiefnemer Dave Otten heeft zijn aandachtsgebied binnen de regio in de tussentijd verlegd naar het coördineren van onze vrijwilligers. Team Recreatie & Vorming bestaat op dit moment uit Raphke Schoenmakers, Erik Hanssen, Mark van Gastel en Stephanie Habets. “We waren in de zevende hemel toen het bericht kwam dat we mee mochten”, vertelt Raphke Schoenmakers.

“Want we wisten dat we onze cliënten geen groter plezier konden doen. Toen we weer met beide benen op de grond stonden, realiseerden we ons dat we flink aan de bak moesten om alles voor elkaar te krijgen. Belangrijkste vraag: wie kan er mee? Voor de eerste reis waren er meer aanmeldingen dan beschikbare plekken. Maar omdat elke aanmelding goed onderbouwd werd, konden we weloverwogen keuzes maken en aan teleurgestelde cliënten uitleggen waarom de één wel en de ander niet mee kan. Al blijft dat altijd lastig.”

Juiste match
“Ook het indelen van de cottages is een uitdaging”, vult Mark van Gastel aan. “Dat vergt heel wat gepuzzel en overleg met begeleiders. Maar een goede match is cruciaal voor het slagen van de reis, dus daar moet je echt in investeren. Gelukkig kennen we onze cliënten door en door. Daardoor kunnen we samen heel goed inschatten wie bij wie past. Voor elke cliënt wordt er een risico-inventarisatie gemaakt. Zodat we alert zijn en adequaat kunnen optreden als zich iets voordoet. De reizen zijn tot nu toe vlekkeloos verlopen. Want zelfs de grootste druktemakers wachten geduldig in de rij en maken ontspannen met iedereen een  praatje.”

“Disney smaakt naar meer”, zegt Erik Hanssen. “We hopen dus dat we nog vaker van het aanbod van SWGN gebruik kunnen maken. Mocht dat niet meer mogelijk zijn, dan gaan we met ons team bekijken of we de reizen voortaan zelf kunnen organiseren.
 



Cliënten bloeien op
De trips naar Disneyland zouden niet mogelijk zijn zonder de inzet van tientallen collega’s die drie dagen fulltime beschikbaar zijn. “Daardoor kunnen zelfs cliënten mee die één-op-één begeleiding nodig hebben”, zegt Stephanie Habets. “De meeste collega’s zouden het zo weer doen. Want cliënten zien opbloeien en genieten, dat is onbetaalbaar. Als je ziet hoeveel moeite iedereen doet om voor familieleden een geschikt cadeautje te scoren, als je de grootste belhamel vrolijk door het park ziet huppelen met Mickey Mouse-oren op zijn hoofd… daar kan echt niets aan tippen.”

De toekomst
“Disney smaakt naar meer”, besluit Erik Hanssen. “We hopen dus dat we nog vaker van het aanbod van SWGN gebruik kunnen maken. Mocht dat niet meer mogelijk zijn, dan gaan we met ons team bekijken of we de reizen voortaan zelf kunnen organiseren. Het liefst voor alle cliënten van Koraal. We hebben inmiddels heel wat ervaring opgedaan en misschien kunnen we gebruik maken van het netwerk van SWGN. Onze stip op de horizon? Uitgroeien tot hét evenementenbureau van Koraal. Want als Disney ons één ding geleerd heeft, is het wel dat een mens moet blijven dromen.”

Terug naar het overzicht