Flyer Caren voor wettelijk vertegenwoordigers
Klik hier om de flyer over Caren te downloaden...
Met ingang van 2 januari 2026 heeft Koraal een nieuw cliëntenportaal: Caren. Ons verwantenportaal is per 1 januari 2026 niet meer beschikbaar. Op deze pagina leest u meer informatie over het gebruik van Caren.
Samen zorgen we voor een goed leven voor uw kind of familielid. Daar hoort bij dat we elkaar goed op de hoogte houden. Dat kan straks nog makkelijker met Caren. Met Caren kunt u digitaal meekijken in het dossier van uw kind of familielid.
Koraal stapt per 2 januari 2026 over op een nieuw elektronisch cliëntendossier (ECD) en daarmee ook op een nieuw cliëntenportaal: Caren. Caren is gekoppeld aan het ECD. Dit betekent dat u rapportages, documenten en andere informatie in Caren kunt lezen.
U kunt in Caren onder andere:
Zo weet u wat er gebeurt, welke afspraken er zijn en hoe het gaat. Caren helpt ons om goed samen te werken.
Caren is voor iedereen die zorg krijgt van Koraal. Wij gaan ervan uit dat elke cliënt zelf kan meelezen in Caren. Kan dat niet? Dan kan de wettelijk vertegenwoordiger meelezen.
Caren is een beveiligde omgeving. Dit betekent dat alleen mensen die toegang hebben, kunnen meelezen. De wettelijk vertegenwoordiger of de cliënt bepaalt wie er toegang krijgt tot Caren.
Dat hangt af van de situatie van uw kind of familielid.
Uw kind/familielid krijgt zelf toegang tot Caren als hij of zij:
Uw kind of familielid krijgt dan een Caren startgesprek. In dit gesprek legt de persoonlijk begeleider uit wat Caren is en wat je ermee kunt. Hierna kan uw kind of familielid ervoor kiezen om Caren wel of niet te gebruiken. Als de cliënt Caren wil gebruiken, krijgt deze een brief met de gegevens om een Caren-account aan te maken. Hierna kan uw kind of familielid kiezen wie nog meer toegang krijgt.
Wettelijk vertegenwoordigers
Wil of kan uw kind of familielid zelf niet meelezen? Dan kan de wettelijk vertegenwoordiger de persoonlijk begeleider vragen om de brief met gegevens om het Caren-account aan te maken. Dit kan vanaf vrijdag 2 januari 2026. De wettelijk vertegenwoordiger kan vervolgens ook anderen toegang geven.
Andere personen
Bent u geen wettelijk vertegenwoordiger en wilt u gaan meelezen? Bespreek dit dan met (de wettelijk vertegenwoordiger van) uw kind of familielid. Deze kan anderen toegang geven tot het dossier en/of de rapportages in Caren.
Leest u nu mee via het verwantenportaal? Dat is vanaf 1 januari 2026 niet meer mogelijk. De cliënt of wettelijk vertegenwoordiger ontvangt in december een brief met de gegevens voor het Caren-account.
Ja, Caren is een beveiligde omgeving. Alleen mensen die toegang hebben tot Caren kunnen meelezen. De cliënt of wettelijk vertegenwoordiger bepaalt wie er toegang krijgt.
Met ingang van 1 januari 2026 is het verwantenportaal van Fierit niet meer beschikbaar. U kunt dan niet meer via het verwantenportaal meelezen. Vanaf 2 januari kunt u daarvoor Caren gebruiken.
Bent u wettelijk vertegenwoordiger? In december ontvangt u een brief met daarin gegevens om uw Caren-account aan te maken.
Bent u geen wettelijk vertegenwoordiger? Bespreek dan met (de wettelijk vertegenwoordiger van) de cliënt of u toegang kunt krijgen tot Caren.
Heeft u vragen over het gebruik van Caren? Daarvoor kunt u terecht bij de helpdesk van Caren, via info@carenzorgt.nl of de kennisbank van Caren op de website. Ook bieden zij op hun website livechat aan (op werkdagen tussen 11:00 en 12:00 uur).
Ja, je kunt jouw account aan verschillende organisaties koppelen. Hoe je dit doet, lees je op deze pagina.