Goed voorbereid aan de slag bij Koraal

27 september 2022

Bij Koraal gaan dagelijks ongeveer 4000 medewerkers aan de slag om de persoonlijke doelen en dromen van onze cliënten en leerlingen waar te maken. Als werkgever doen wij er alles aan om een werkomgeving te creëren waarin collega’s optimaal tot bloei kunnen komen. We hebben aandacht voor positieve werksfeer, investeren in kennis en vaardigheden en bieden medewerkers de mogelijkheid om zich te ontwikkelen in een richting die hen aanspreekt. Op die manier kunnen we mensen voor langere tijd aan ons binden. Elk jaar verwelkomen we daarnaast honderden nieuwe collega’s. Om hen een warm welkom te bieden en ervoor te zorgen dat ze vervolgens goed voorbereid aan de slag kunnen gaan, organiseert Koraal regio Parkstad bijvoorbeeld de introductiedagen voor nieuwe medewerkers. 

Een goede voorbereiding begint al voorafgaande aan de eerste werkdag. Direct na het ondertekenen van de arbeidsovereenkomst krijgen nieuwe medewerkers toegang tot een smartphone app waarin veel informatie over werken voor onze regio is verzameld. Handig, want daardoor kunnen deze collega’s meteen een vliegende start maken wanneer ze daadwerkelijk aan de slag gaan. Gedurende de eerste werkweken is het natuurlijk essentieel dat nieuwe medewerkers goed worden opgevangen en wegwijs worden gemaakt in hun nieuwe functie. Uiteraard hebben we daar veel aandacht voor.

Naast de inhoud van het werk zijn er ook andere zaken waar je als nieuwe medewerker van op de hoogte moet zijn. Hoe werkt het Elektronisch Cliënten Dossier? Wat moet ik doen bij calamiteiten en waarin kan ik me laten bijscholen? Omdat er in de hectiek van een werkdag niet altijd tijd is om daar voldoende stil bij te staan, organiseert Koraal regio Parkstad de introductiedagen. Zodat nieuwe medewerkers nog beter voorbereid hun werk kunnen doen. 

Warm welkom
Tijdens de eerste introductiedag krijgen nieuwe medewerkers een warm welkom. Ze maken kennis met regiodirecteur Lone Linssen, die vertelt waar we als organisatie voor staan, ze ontmoeten ervaren collega’s die vertellen waarom hun werk zo aanstekelijk is en… ze krijgen bezoek van een mystery guest! Bij elke bijeenkomst schuift een cliënt aan, die in zijn eigen woorden vertelt wat goede zorg en ondersteuning betekent en hoe medewerkers een groot verschil kunnen maken. Uiteraard is er tijdens de eerste introductiedag ook tijd gereserveerd voor een rondleiding over de centrumlocatie. Daarnaast is er volop aandacht voor het werken met de systemen die Koraal gebruikt. Denk aan het Elektronisch Cliënten Dossier, het roosterplanning-programma, het medewerkersdossier en Koraal Portaal, het intranet van onze organisatie.

Tijdens de introductiedagen maken nieuwe collega's uitgebreid kennis met Koraal en met elkaar.
 



Goed om te weten
Een week later sluiten nieuwe medewerkers aan bij de tweede introductiedag die als doel heeft om hun kennis verder bij te spijkeren. Wat moet ik weten over het toedienen van medicatie? Hoe ga ik om met agressie bij cliënten, wat moet ik doen als er onverhoopt een incident plaatsvindt en hoe handel ik bij calamiteiten? Het zijn voorbeelden van vragen waar iedereen na verloop van tijd mee te maken krijgt. Maar waarbij het vooraf weten van de antwoorden ons ontegenzeggelijk meer rust en vertrouwen geeft. 

Mensgericht
Het is dus handig om goed op de hoogte te zijn van de procedures. Maar werken in de gehandicaptenzorg en jeugdhulp draait natuurlijk voornamelijk om het bieden van de juiste zorg en ondersteuning. En dat doen we door goed te luisteren naar de wensen en behoeften van onze cliënten. Tijdens de tweede introductiedag geeft de bewonersraad van Koraal regio Parkstad een presentatie over hoe cliënten hun stem laten horen. En onze geestelijk verzorgers geven een inkijkje in wat zij voor onze cliënten kunnen betekenen. Tot slot is er aandacht voor het luisteren naar de medewerkers zelf. Wat kun je er als medewerker bijvoorbeeld zelf aan doen om positief en vitaal in je werk te blijven staan, nu en in de toekomst? Wat zijn de mogelijkheden om op korte termijn bijgeschoold te worden. En wat heb je als medewerkers nodig om je ook daarna te kunnen blijven ontwikkelen. Op al deze vragen en meer krijgen nieuwe collega’s een antwoord.
 

Introductie in ontwikkeling
Nieuwe medewerkers beoordelen de introductiedagen met een gemiddeld rapportcijfer van 8,1. Dat is dus uiterst positief. Toch blijven we kijken naar hoe we de introductiedagen verder kunnen optimaliseren. Allemaal om ervoor te zorgen dat nieuwe medewerkers met een goede voorbereiding aan de slag kunnen. In een uitdagende functie duurt het overigens wel een jaar voordat iemand volledig is ingewerkt. De focus daarbij ligt echter nooit op tijd. Wij vinden het belangrijker dat iemand stap-voor-stap in zijn of haar functie groeit en dat je als medewerker vooral elke dag met plezier naar je werk gaat. Want alleen zo kun je het verschil maken in het leven van onze cliënten en leerlingen. En daar doen we het per slot van rekening allemaal voor!
 



 

Werken met cliënten en ervaringen delen met collega’s


“Mijn naam is Petra Leers. Via mijn eigen massagepraktijk kwam ik al jaren op locatie bij Op de Bies. Toen ik een tijdje geleden een artikel las over een cliënt die ik kende, reageerde ik op Facebook dat werken in de gehandicaptenzorg altijd een wens van me was, maar dat ik daarvoor niet helemaal de juiste diploma’s op zak had. Een nieuwe uitdaging bleek echter dichterbij dan ik dacht. Koraal nam contact met me op en niet lang daarna kon ik aan de slag!"

"Ik ben goed opgevangen op de groep waar ik werk, maar ik ben ook heel positief over het introductieprogramma. Zo dacht ik dat ik Koraal regio Parkstad wel kende, maar in de twee bijeenkomsten hoorde en zag ik echt dingen die compleet nieuw voor me waren. Het delen van ervaringen met andere nieuwe collega’s vond ik super, net zoals de rondleiding en het contact met verschillende cliënten. Dat is echt heel goed geregeld. Tijdens de tweede bijeenkomst kreeg ik ook een goed inzicht in welke bijscholingsmogelijkheden er zijn. Zo kan ik me blijven ontwikkelen. Voor nu geniet ik van elke werkdag. Samen met de cliënten, maar ook samen met collega’s. Want vergeleken met werken in mijn massagepraktijk kan ik mijn ervaringen nu ook delen!” 
 


Terug naar het overzicht