Onvoorwaardelijke acceptatie als grondhouding

25 augustus 2022

Schoolhof 6 is een besloten groep bij Koraal locatie St. Anna waar cliënten met een licht verstandelijke beperking en gedragsproblemen op een unieke manier worden begeleid. Onvoorwaardelijke acceptatie van cliënten vormt het uitgangspunt. Op de voet gevolgd door vertrouwen geven en veiligheid bieden. Een aanpak die zijn vruchten afwerpt.

Monique Pijpers werkt inmiddels zeven jaar als coördinerend begeleider bij Schoolhof 6. In die tijd heeft ze veel zien veranderen. “Niet alleen de problematiek van de doelgroep, maar ook onze manier van werken”, constateert Monique. “Hadden we aanvankelijk vooral te maken met cliënten met een licht verstandelijke beperking die fysieke agressie vertoonden, tegenwoordig is het vooral alcohol- en drugsgebruik dat voor problemen zorgt. Dat vraagt om een andere aanpak. Als team hebben we ons de afgelopen jaren flink ontwikkeld. We hebben geleerd om vooruit te kijken, om te werken aan de hand van een lange termijnplan. Wat voorzien we en hoe kunnen we daar nu al op inspelen? Die vraag staat centraal. Daardoor komen we steeds minder voor verrassingen te staan.” 
 

Welkom voelen
“Bij Schoolhof 6 focussen we niet op probleemgedrag, maar kijken we vooral wat iemand nodig heeft. Cliënten die bij ons komen, kunnen vaak nergens anders meer terecht. Wij zorgen ervoor dat ze zich welkom en gezien voelen. We zijn er, we accepteren, observeren, geven vertrouwen en zijn open. Alles mag er zijn. Zo ontstaat er een context waarin cliënten op een andere manier gaan communiceren.”

Fouten maken mag
Teamleider Floris Korver knikt instemmend. “We vormen als team een cirkel om de cliënt en proberen een omgeving te creëren waarin we met elkaar in contact komen. Waarin er verbinding ontstaat. We zijn oprecht nieuwsgierig naar de persoon achter het gedrag, naar de boodschap die de cliënt uitzendt. We oordelen niet, maar accepteren iedereen onvoorwaardelijk. Je mag hier fouten maken en er kunnen dingen mis gaan, dat is niet erg. We proberen zaken te relativeren en denken graag out of te box. Samen onderzoeken we waar de cliënt naartoe wil. Dat is leidend. Wat ons betreft is alles goed.”
 

Niet verbieden maar afspraken maken
“In de groep kan een cliënt oefenen in interactie, met medecliënten en begeleiders. “Natuurlijk zijn er groepsregels’, zegt Floris. “Maar we investeren vooral in normen en waarden. Hoe je met elkaar omgaat is belangrijker dan op tijd aan tafel zitten. We ervaren dat afspraken met elkaar maken, bijvoorbeeld over middelengebruik, beter werkt dan verbieden en controleren. Dat vertrouwen geven en perspectief bieden loont. Een realistisch perspectief, dat je samen met de cliënt onderzoekt en dat kan dienen als stip op de horizon. Dat motiveert. Gaandeweg zie je dat een cliënt zich positief ontwikkelt, anders tegen dingen aan gaat kijken en stabieler wordt. Dat hij of zij zaken onder controle heeft en kan doorstromen naar een open groep of zelfs naar een woning in de wijk. Als dat gebeurt, zijn wij intens gelukkig.”

We doen het samen
“We doen het samen, dat is het gevoel dat in ons team overheerst”, aldus Monique en Floris. “Met begeleiders, leidinggevenden, gedragswetenschappers en andere deskundigen. Samen zorgen we voor de nabijheid of afstand die cliënten nodig hebben. Voor het scheppen van de juiste omgeving, waarin cliënten én medewerkers kunnen gedijen."

"Schoolhof 6 is een plek die medewerkers uitdaagt. Die wat vraagt van hun incasseringsvermogen en flexibiliteit. Persoonlijke en professionele ontwikkeling is belangrijk. Want dat zorgt niet alleen voor de nodige bagage, ook voor de even zo nodige veerkracht en plezier in het werk. Dat heeft zijn weerslag op het klimaat in de groep. Hoe beter het gaat met onze medewerkers, hoe beter het gaat met onze cliënten.”

Terug naar het overzicht