Slimme oplossingen geven bewoners meer eigen regie

15 juni 2023

Kijk om je heen en je ziet steeds meer voorbeelden van hoe technische oplossingen worden ingezet om het leven van cliënten te verrijken. Een spraakcomputer om jezelf verstaanbaar te kunnen maken, een snoezeltent om in te ontprikkelen of een slaaprobot die helpt bij een goede nachtrust. Daarnaast zetten we steeds vaker systemen in om eigen regie van cliënten te stimuleren en tegelijkertijd de veiligheid te borgen. Veel van de genoemde oplossingen worden al op uiteenlopende locaties van Koraal ingezet, maar zijn nog niet bij iedereen bekend. En dat is een gemiste kans. Omdat we vinden dat alle cliënten, verwanten én medewerkers kennis moeten kunnen maken met wat er allemaal mogelijk is als we slimme oplossingen inzetten, organiseerden we eerder dit jaar de Week van de Zorgtechnologie op de centrumlocatie van Koraal regio Parkstad in Landgraaf.

Aftrap
Na het aftrapmoment werd de Uitleenservice van Koraal Digitaal officieel in gebruik genomen in regio Parkstad. Daardoor kunnen nu alle Koraal-cliënten en -medewerkers in de Limburgse regio’s de meest uiteenlopende technologische toepassingen uitproberen om erachter te komen of deze aansluiten op de behoeften en zorgvragen. Denk aan de inzet van een knuffelrobot, een slaaptrainer, een muziekkussen en nog veel meer slimme oplossingen. Ook kon er op de eerste dag via een live stream contact worden gemaakt met de Mimakkers: contactclowns die met hun bijzondere benaderingswijze een lach weten te toveren op het gezicht van elke cliënt. Op dinsdag was het swingen geblazen tijdens de Silent Disco. Of head-bangen, stijldansen of break-dancen. Want bij de Silent Disco krijgt iedereen op de dansvloer zijn eigen koptelefoon met dansdrift stimulerende muziek.

Zorgtechnologie Markt
Ongeveer twintig collega’s en leveranciers waren tijdens de Zorgtechnologie Markt aanwezig om meer te vertellen over de oplossingen die ze nu al in de praktijk inzetten. Een mooi voorbeeld van participatie. De markt werd druk bezocht. Door cliënten, door medewerkers uit verschillende Koraal-regio’s, door studenten en leerlingen en ook door verwanten. Bezoekers konden nader kennismaken met uiteenlopende voorbeelden van zorgtechnnologie. Bij de stand van de Uitleenservice kon bijna het gehele assortiment worden uitgeprobeerd en bij Biesfit werden apparaten toegelicht die cliënten kunnen gebruiken om in beweging te blijven. Zo was er veel belangstelling voor de virtuele fietstrainer. In de Grote Zaal vonden talloze demonstraties plaats, bijvoorbeeld van een spraakcomputer die met de ogen kan worden bediend. Of van de oplossingen die de knoppengroep inzet, waardoor het voor cliënten met beperkte handfunctionaliteit zelfs mogelijk wordt om een taart te bakken. 

Maatwerk
Ook was er ruimschoots aandacht voor het op maat beantwoorden van individuele zorgvragen. Bezoekers konden luisteren naar persoonsgerichte muziekproducties. Nummers die op maat zijn gecomponeerd voor een individuele cliënt en helemaal aansluiten op zijn of haar belevingswereld. En als laatste voorbeeld van maatwerk mag de demoruimte met alle toepassingen van zorgdomotica niet worden vergeten. Verwanten konden hier in de praktijk kennismaken met de oplossingen die straks in de woning van hun eigen zoon, dochter of familielid kunnen worden ingezet.

Medewerkers ondersteunen
Naast de talloze voorbeelden van zorgtechnologie die kunnen worden ingezet om cliënten te ondersteunen werden ook verschillende oplossingen gepresenteerd die de medewerkers in de langdurige zorg en jeudhulp iets opleveren. Zo was de leverancier van de Fierit-zorgapp aanwezig om de voordelen toe te lichten. Met deze app kunnen administratieve handelingen snel en efficiënt worden uitgevoerd via een smartphone. Verder was er een stand van Quli, het systeem dat het uitwisselen van persoonlijke en medische gegevens een stuk vriendelijker maakt. Met behoud van privacy. Tenslotte vertelden de medewerkers van Begrijpelijke doelen over hoe de doelstellingen in de zorgplannen van cliënten zo geformuleerd kunnen worden dat ook de cliënten zelf begrijpen waar ze samen met hun begeleiders aan werken. Deze en nog veel meer voorbeelden zorgden voor een inspirerende middag.

Volgende stap
We zijn ervan overtuigd dat we door de inzet van zorgtechnologie nog meer voor onze cliënten kunnen betekenen. Tijdens de Week van de Zorgtechnologie heeft iedereen op een laagdrempelige manier kunnen kennismaken met de mogelijkheden van vandaag. Laten we morgen de volgende stap zetten!


 

Zorgdomotica op korte termijn beschikbaar bij woongroepen centrumlocatie Landgraaf

Koraal regio Parkstad bereidt op dit moment zorgvuldig de ingebruikname van de nieuwe Sonevo zorgdomotica op de centrumlocatie in Landgraaf voor. Begin mei werd deze technologie bij de eerste woongroepen in gebruik genomen. De overige woongroepen volgen stapsgewijs.

Wat is zorgdomotica?
Zorgdomotica is een verzamelnaam voor allerlei slimme technologische oplossingen die we kunnen inzetten om onze zorg en ondersteuning verder te verbeteren. Denk aan en drukknop, een bewegingsmelder of een epilepsiehorloge. Het uitgangspunt bij de inzet van zorgdomotica is altijd om op een veilige en verantwoorde manier de privacy, de bewegingsvrijheid en het woongenot van bewoners te verhogen.Zorgdomotica wordt ook afgestemd op de individuele zorgbehoeften, de zelfredzaamheid en de bewegingsvrijheid van een bewoner. Zorgdomotica is tevens ondersteunend in het optimaal uitvoeren van de Wet Zorg en Dwang, omdat het de mogelijkheid biedt om technologie toe te passen die minder vrijheidsbeperkend is. Zo wordt de nachtzorg voor elke bewoner op maat wordt ingericht. Alleen als het écht noodzakelijk is, wordt zorgdomotica ingezet om toezicht te houden in de nacht. Wanneer het niet nodig is continue uit te luisteren, wordt de slaapkamer van een cliënt bijvoorbeeld voorzien van een bewegingssensor of een drukknop waarmee deze zelf kan aangeven wanneer hij ondersteuning nodig heeft.

Waar staan we nu?
Eerder hebben we samen met bewoners, verwanten en medewerkers in zogenoemde driehoekgesprekken verkend wat individuele wensen en zorgbehoeften van bewoners zijn. In februari hebben we de uitkomsten van deze gesprekken besproken met de zorgdomotica-specialist. Vervolgens vertalen we de wensen en behoeften van elke bewoner in een individuele en passende inzet van zorgdomotica. Vanaf maart worden alle medewerkers geschoold in het gebruik van de nieuwe zorgdomotica. Hiervoor hebben we een speciale demoruimte ingericht.

Hoe gaan we verder?
De nieuwe technologie gaan we vanaf nu groep voor groep inzetten. We streven ernaar dat alle woongroepen op de centrumlocatie van Op de Bies in juli zijn voorzien van de nieuwe zorgdomotica.

Terug naar het overzicht