Campus LVB+: leeromgeving voor groei en perspectief

23 oktober 2025

In de regio Noord- en Midden-Limburg biedt Koraal onder andere ondersteuning en behandeling aan jongvolwassenen met een licht verstandelijke beperking en bijkomende uitdagingen op het gebied van gedrag. Op de woongroepen ligt de focus op het creëren van structuur, het leren reguleren van emoties en het werken aan toekomstperspectief. Deze aspecten spelen ook een belangrijke rol bij het vinden van passende daginvulling voor elke individuele bewoner. Een duidelijk dag- en nachtritme, vertrouwde gezichten en begeleiding die nabij is: dat zijn voor al onze jongvolwassenen belangrijke voorwaarden om tot ontwikkeling te komen. Toch blijkt in de praktijk dat bestaande vormen van daginvulling niet altijd aansluiten bij hun behoeften of mogelijkheden. Dit maakt het moeilijk om ritme te behouden, vaardigheden te oefenen of perspectief te ervaren. Om hierin een passend alternatief te bieden, ontwikkelt Koraal een nieuwe voorziening: de Campus LVB+.

De Campus is gevestigd in een deel van de voormalige school De Maaskei in Heel, aan de rand van Koraal locatie St. Anna én aan een wandel- en fietsroute. Aan de voorzijde is al een restaurant ingericht waar deelnemers kunnen landen en tot rust komen. Ook is er een keuken aanwezig en zijn verschillende werkplaatsen in opbouw. Hier kunnen deelnemers aan de slag met concrete, betekenisvolle taken zoals koken, metaalbewerking, techniek, fietsen en scooters repareren, schoonmaak, groenonderhoud en facilitair werk.

Campus LVB+ | Koraal

In de toekomst wordt mogelijk ook een kleine bakkerij toegevoegd. Alles draait om échte werkzaamheden, met verantwoordelijkheid en zichtbare resultaten waar deelnemers trots op mogen zijn. De uitwerking van de Campus vindt in nauwe samenwerking plaats met de woongroepen en de bestaande dagbesteding van Koraal locatie St. Anna, zodat er een samenhangend geheel ontstaat rondom wonen, leren en werken.

Leren in een echte werkomgeving
Op de Campus werken vakmensen en zorgprofessionals intensief samen. Zorgmedewerkers brengen kennis mee op het gebied van LVB en gedragsproblematiek; vakmensen begeleiden deelnemers vanuit hun ambacht en passie. Deze medewerkers zijn zichtbaar aanwezig op de werkvloer en draaien actief mee. Zo ontstaat een leer-werkomgeving waarin begeleiding én vakmanschap samenkomen. Door als één team op te trekken, elkaar aan te vullen en dezelfde houding aan te nemen, creëren we een plek waar deelnemers zich gezien, begrepen en serieus genomen voelen.

Present en oplossingsgericht
De deelnemers hebben binnen duidelijke kaders zelf inspraak in wat ze doen. De dag begint met elkaar ontmoeten onder het genot van een kopje koffie. Tussen de middag wordt er samen geluncht, en de dag wordt bewust positief afgerond. Begeleiders bieden nabijheid en structuur. Ze zijn beschikbaar én blijven, ook als het moeilijk wordt. Ze werken volgens de uitgangspunten van de presentietheorie: aanwezig zijn zonder oordeel, met oprechte interesse en respect voor wie de deelnemer is. Tegelijkertijd hanteren we een oplossingsgerichte benadering: we bouwen verder op wat al werkt, zoeken naar mogelijkheden en stimuleren eigenaarschap. Fouten maken mag – sterker nog, het hoort erbij.

Campus LVB+ | Koraal

Ontdekken van talenten
De begeleiding is ontwikkelingsgericht. Deelnemers worden ondersteund in het ontdekken van hun interesses en kwaliteiten, en in het zetten van realistische stappen richting zelfstandigheid en een betekenisvolle plek in de samenleving. Het fundament onder onze aanpak is de methodiek Triple-C. Daarin zien we probleemgedrag niet als uitgangspunt, maar als signaal van een onvervulde behoefte. Vertrouwen, verbinding en het bieden van een ‘normaal leven’ staan centraal. Door aanwezig te zijn en kleine successen mogelijk te maken, helpen we deelnemers weer grip te krijgen op hun dagelijks leven.

Zichtbaar en gewaardeerd
De Campus groeit stap voor stap. Samen met de deelnemers bouwen we aan een aanbod dat aansluit bij hun wensen, talenten en mogelijkheden. Het gaat er niet om wat wij bedenken, maar wat we sámen vormgeven. Deze betrokkenheid vergroot niet alleen de motivatie, maar versterkt ook het gevoel van trots. Dat is zichtbaar aan de voorkant van De Maaskei, waar de keuken en het restaurant grenzen aan de openbare route. Deelnemers zijn zichtbaar voor de buitenwereld – ze mogen er zijn, en ze laten zien wat ze kunnen. Dat maakt verschil. Voor vandaag, én voor morgen.

‘Hier mag ik leren door te doen’
Johois: “Eerst had ik dagbesteding bij het milieupark van St. Anna. Uiteindelijk bleek die dagbestedingsplek toch niet helemaal bij mij te passen. Voor mij was het er vaker wat onrustig of onduidelijk, en ik heb juist behoefte aan rust en structuur. Dat heb ik aangegeven bij mijn begeleiders en toen hebben we gezocht naar een plek die beter aansluit. Een paar weken geleden kreeg ik te horen dat ik op de Campus aan de slag kon. Hier gaat het beter."

"Ik weet meestal wat ik kan verwachten en krijg de tijd om te wennen aan nieuwe dingen of mensen. In de horeca voel ik me op mijn plek: soep maken, broodjes smeren, koken. Soms vind ik het lastig wanneer plannen veranderen, bijvoorbeeld als niet alle ingrediënten in huis zijn om een bepaald recept te maken. Maar ook daar probeer ik mee om te gaan. De begeleiders zeggen dat dit me steeds beter lukt. Wat ik fijn vind is dat ik hier mag leren, ook door fouten te maken. Voor mij is leren eigenlijk: meer doen dan dat je gewend bent. Dat geeft me vertrouwen, ook om dingen te proberen die ik nog niet ken.”

Terug naar het overzicht