Serviceteam Noord- en Midden-Limburg staat voor je klaar!

21 juni 2019

Een schilderijtje ophangen, een kast in elkaar zetten, schilderen, bestraten, metselen; je kunt het zo gek niet bedenken of Serviceteam Noord- en Midden-Limburg voert het uit. Het team bestaat uit ongeveer tien cliënten van St. Anna en staat onder leiding van initiatiefnemer Andy Smals.

Vrijdagen uitgezonderd gaat het serviceteam dagelijks op pad om klussen te verrichten bij opdrachtgevers. Dat varieert van werkzaamheden in en rondom de centrumlocatie van St. Anna en klussen in buitenwoningen van Koraal tot bepaalde werkzaamheden voor de gemeente Maasgouw en de tennisvereniging in Heel. Andy Smals: “Naast versterking van het gevoel van eigenwaarde van de cliënten is deze klusdienst een mooi voorbeeld van participatie. De leden verrichten betekenisvol werk in de samenleving. Dat geeft hen voldoening en doet hen zichtbaar goed."

Koraal Serviceteam Noord- en Midden-Limburg Andy Smals

Overstap
Andy Smals verruilde twee jaar geleden een drukke baan als teamleider bij Koraal voor een functie in de dagbesteding. Hij miste op kantoor het contact met de cliënten en zij waren nu juist de reden waarom hij bijna veertig jaar geleden zijn carrière als groepsbegeleider in de gehandicaptenzorg begon. Smals, een verwoed thuisklusser met naar eigen zeggen twee rechterhanden, staat aan de basis van het huidige serviceteam. “Ik heb een heerlijke baan. Ik werk graag met mijn handen en met cliënten. Ik ben ontzettend blij dat ik deze overstap heb gemaakt.”

Samen sterk
Andy deed een oproep in het Annablaedje, het krantje voor en door cliënten van St. Anna. Daarin vroeg hij wie er aan de slag wilde gaan voor de servicedienst. Maar liefst 25 cliënten meldden zich aan. Uiteindelijk bleef een groep van tien cliënten over die vervolgens een eenvoudige technische scholing op een werkplaats volgde. Smals wordt in de leiding ondersteund door drie handige vrijwilligers. “De individuele kwaliteiten binnen het team verschillen nogal”, zegt hij, “maar onderling vullen de leden elkaar prima aan. Als team staan we samen sterk en kunnen we praktisch iedere klus klaren.” 

De leden van de servicedienst zijn te herkennen aan moderne werkoutfits. Ze hebben affiniteit met techniek. Het afwisselende werk geeft betekenis en kleur aan hun leven. Maikel Verbert: “Aanvankelijk had ik moeite om contact met mensen te maken. Dat is door de vele externe contacten die we met het serviceteam hebben nu geen probleem meer. ”Bas Kuckelkorn: “We willen naar buiten, het dorp of de stad in. We willen niet iedere dag alleen maar op St. Anna zijn.” Frans Bax: “Je wilt toch iets goeds voor de samenleving doen.”


Volledig artikel
Het volledige artikel lees je door op het onderstaande item te klikken.

Terug naar het overzicht