Coaching kleuteronderwijs

Ons aanbod

Lesgeven aan kleuters is een vak apart. Jonge kinderen leren op een andere manier dan oudere. Niet elk kind zit in dezelfde fase van zijn ontwikkeling. Als kleuterleerkracht weet je dat. Toch zie je soms gedrag in de klas waarover je graag wilt sparren met een deskundige. Hiervoor kun je terecht bij KEC Onderwijs.

De coaches van KEC Onderwijs zijn gedragsexperts die jarenlang zelf voor de (kleuter)klas hebben gestaan in het speciaal en regulier basisonderwijs. Ons doel is om jou specifieke kennis en vaardigheden bij te brengen over bepaald sociaal-emotioneel gedrag bij kleuters, zodat jij na de coaching zelf beter in staat bent om hierop in te spelen. Door passend onderwijs en veranderingen in de samenleving kun je soms met bepaalde situaties of gedrag worstelen, waar je als kleuterleerkracht zelf niet helemaal uit komt.

Wat kunnen wij voor je doen?
De coach van KEC Onderwijs brengt samen met jou helder in beeld wat je hulpvraag is en welke stappen je al hebt ondernomen. Vervolgens observeert de coach in de klas en bespreekt met jou heel concrete, praktische adviezen om bepaald gedrag bij te sturen. Doordat de coach meekijkt in de praktijk krijg je veel nieuwe inzichten, specifieke achtergrondinformatie, praktische tips en tools die je meteen kunt toepassen. 

Resultaten van ons werk

“Vorig jaar kwam de coach van KEC Onderwijs bij ons op school om de kleuterleerkrachten coaching en advies te geven. Zij is echt een specialist waar we veel aan hebben,” vertelt een kleuterleerkracht. “Zij observeerde bij ons in de klas en zag al heel veel gebeuren. Kinderen waar wij als leerkrachten vragen of zorgen over hadden, haalde zij er ook meteen uit. In mijn klas zat een jongetje dat niet tegen mij durfde te praten en mij ook niet durfde aan te kijken. Zij gaf als tip dat het jongetje naar mijn voorhoofd kon kijken. Het hielp heel goed. Ik merkte meteen dat hij meer tegen mij zei.”

Wat vaak voorkomt is dat een kleuter bepaald gedrag vertoont, waarvan de leerkracht denkt: is hier meer aan de hand of is het een fase in de ontwikkeling? “Wij juffen modderen vaak te lang aan. Dan denk je: misschien is het een fase, laat ik nog dit of dat proberen. Maar de coach van KEC Onderwijs gaf aan: het is belangrijk om ook op dit moment al extra hulp of een onderzoek in te schakelen, zodat je voorkomt dat de problemen verergeren op latere leeftijd.”

Een ander punt waar leerkrachten vaak mee stoeien is: is deze kleuter al toe aan groep 3 of kan hij nog beter even doorkleuteren? “Je merkt dat we in een prestatiemaatschappij leven, er is toch een bepaalde druk om door te stromen. Terwijl je merkt dat sommige kinderen moeite hebben om mee te komen. Dan gaan ze over naar groep 3, maar blijkt het best een worsteling. Dat is zonde en tast hun zelfvertrouwen aan. Als ze wat langer doorkleuteren lukt iets ineens wel, doen ze succeservaringen op en zitten ze met veel meer zelfvertrouwen in de klas. Het is fijn als een deskundige coach hierin met je meekijkt. Dat sterkt ons als leerkrachten ook om meer op ons eigen gevoel en oordeel te vertrouwen bij dit soort vraagstukken. Ik sta nu als leerkracht sterker voor de klas.”