Zelfscan maakt het goede gesprek mogelijk

25 oktober 2021

Kwaliteit is een belangrijk thema in ons dagelijkse werk. Je kunt beter sturen als je zicht hebt op de kwaliteit: als je weet wat goed gaat en wat beter moet. Om dit proces goed te kunnen monitoren, ontwikkelde Koraal regio Noord- en Midden-Limburg de zelfscan: een werkwijze die het mogelijk maakt om met teams het goede gesprek te voeren over uitkomsten en samen met hen een verbetertraject af te spreken. De zelfscan zal jaarlijks worden herhaald.

Fijn dat je een signaal kunt afgeven
De zelfscan startte in december 2020 met een individuele vragenlijst voor groepsbegeleiders. De vragen waren gericht op Persoonsgerichte zorg, Kwaliteit van medewerkers en organisatie, Veiligheid en Toepassing van onvrijwillige zorg. Dat deze vragen zo breed georiënteerd waren, vond Desirée van Montfort, groepsbegeleider op de Kastanjelanen, wel een toegevoegde waarde: “In de zelfscan kwamen dingen naar voren waar je normaal gesproken niet zo over nadenkt. Of die je niet ter sprake brengt."

"Bijvoorbeeld het ECD (Elektronisch Cliënten Dossier). Dat is niet zo prettig om mee te werken... en dat vinden anderen blijkbaar ook. Maar dat komt niet echt ter sprake. Als ze je vragen hoe het gaat, dan is het meestal gerelateerd aan bewoners of over diensten. De andere zaken vallen dan een beetje weg, terwijl dit ook belangrijke dingen zijn. Of er iets met onze opmerkingen gedaan kan worden, weet ik niet. Maar het is wel fijn dat je een signaal kunt afgeven, dat is al heel belangrijk.”

Zelfscan maakt het goede gesprek mogelijk

Bezoek van een onafhankelijke collega
Nadat de vragenlijsten waren ingevuld, werden de groepen bezocht door hun teamleider, samen met een onafhankelijke collega. Bedoeld om het gesprek aan te gaan: wat is de stand van zaken nu? Bart Henckens is één van die onafhankelijke collega’s. Vanuit z’n functie (Stafgroep ICT - Adoptie & Digivaardigheid) en als klantteamlid van regio Noord- en Midden-Limburg staat Bart in principe wat verder af van de zorg: “Daardoor keek ik er vanuit een heel ander perspectief tegenaan. Je haalt toch andere dingen uit het gesprek.”

Het bezoek van een ‘vreemde’ collega leverde soms wat terughoudendheid op. Bart: “Bij de eerste groep waren ze best een beetje zenuwachtig: wie is die ‘meneer’? Maar gaandeweg ontdooiden ze en toen werd het gesprek heel open.”

Van links naar rechts: Loes Aelmans, Bart Henckens en Desirée van Montfort.



Open cultuur
Bart vervolgt: “Ik heb wel het geluk gehad dat ik groepen heb bezocht waar ik een écht team ontmoette, erg leuk om te zien! Een open cultuur, alles werd op tafel gelegd. En feedback konden ze goed ontvangen.“

Desirée: “Bart stelde vragen, maar gaf daarbij aan: elk antwoord is goed. Hij vroeg wat ik anders zou willen en keek mee naar een oplossing. Ook al kon hij die niet altijd bieden, je hebt wel het idee dat er iets mee wordt gedaan.”


Verder lezen?
Klik op het onderstaande item om het volledige artikel te downloaden als pdf...

Terug naar het overzicht