Onze school

Op P.I. School Hondsberg bieden we onderwijs op maat, uitgaande van de ondersteuningsbehoeften van de leerling. Hierbij sluiten we aan op de mogelijkheden van de leerling. Zo kan de leerontwikkeling weer op gang komen en bereiden we de leerlingen voor op hun toekomst. Onze droom is om leerlingen zoveel mogelijk ontwikkelkansen te bieden, waarbij we uitgaan van hun kwaliteiten zodat zij zich in hun eigen tempo kunnen ontwikkelen.

Veiligheid en rust op school

Wij vinden het belangrijk dat in onze school rust heerst en leerlingen, personeel en ouders zich veilig voelen. In onze school gaat iedereen respectvol en vriendelijk met elkaar om. Het is er prettig en uitdagend om te leren en te werken. Op onze school maken lesprogramma’s voor de sociale en emotionele ontwikkeling een belangrijk onderdeel uit van het onderwijsprogramma. We werken aan sociale veiligheid en een goede sociale omgang met elkaar. Tijdens deze lessen werken we ook aan het voorkomen van pesten. Om bovenstaand klimaat te kunnen scheppen werkt P.I. School Hondsberg met de methode Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS). Daarnaast werken we volgens de principes van traumasensitief onderwijs. Binnen deze vorm van werken kijkt de klassenleiding op een traumasensitieve manier naar het gedrag van de leerlingen. Zo kunnen ze gedragsproblemen die voortkomen vanuit trauma sneller herkennen en beter begrijpen en daardoor meer sensitief en preventief reageren.

Leerling volgsysteem

Voor iedere leerling stellen we een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Met onder andere toetsen houden we de leervordering van iedere individuele leerling bij. Regelmatig bespreken we deze leervordering, samen met de resultaten van de gedragsobservaties.

Voor de interne leerlingen plant De Hondsberg met vaste regelmaat besprekingen in. De leerkracht van school neemt deel aan de eerste bespreking en zo mogelijk ook aan de vervolgbesprekingen. Voor alle leerlingen is er twee keer per jaar een oudergesprek met de leerkracht(en). Hier bespreken we onder andere de toetsresultaten en het evaluatie OPP. Met de leerling bespreken we regelmatig zijn/haar leerresultaten en de ondersteuningsbehoefte. Waar nodig stellen we bij.

Een keer per jaar krijgen de kinderen een rapport/ portfolio.